fredag 10 juli 2009

Din åsikt

Det händer emellanåt att jag deltager i - eller hör - någon variation av följande lilla samtal:

Person 1: Titanic är världens bästa film.
Person 2: Det där är faktiskt bara DIN åsikt!

Person 2 är naturligtvis en idiot. Finns det verkligen någon som inte har förstått att människor i vardagstal 1) använder överdrifter och 2) ger sken av att komma med absoluta påståenden när de mycket väl vet att det de säger är subjektivt?

Överdrifterna behöver jag nog inte kommentera så värst mycket. Jag säger dagligen att en viss film är "den roligaste någonsin" eller att "jag just var med om det mest sinnessjuka som någonting hänt." Sådant snack hör dock till talspråket - vi överdriver hela tiden. Inte mer med det.

Subjektiviteten är dock det jag verkligen hänger upp mig på. Om jag säger att "Titanic är världens bästa film" (ett påstående jag för övrigt inte håller med om), så menar jag naturligtvis att den är det i MITT tycke. Och gissa vad? Jag utgår från att samtalspartnern förstår att jag förstår att jag ger uttryck för en subjektiv åsikt.

Likväl finns det människor som tror de är skitsmarta när de kontrar med: "Det där är faktiskt bara DIN åsikt." Som om jag verkligen skulle få mig en tankeställare här: Va? Är... är inte min åsikt detsamma som allmän lag? Ligger inte sista ordet hos mig vad det gäller filmkvalitet? Sketansirriterande.

Och folk säger förresten bara att "det är din åsikt!" när de inte håller med. Om de skulle hålla med så säger de alltid "ja, verkligen" istället. Tydligen är subjektivitet bara någonting som bör tas upp när den ligger hos andra.

Just därför kan jag irritera mig som tusan över människor som kritiserar (t.ex.) filmkritiker för att dessas åsikter är "fel". Jag hänger på imdb.com hela tiden, och tro mig - dessa människor finns i överflöd. De tycker till exempel att min favoritfilmkritiker Roger Ebert inte skall få recensera filmer - helt enkelt eftersom han inte tycker som de.

Jag håller inte alltid med Ebert. Men han skriver bra, och han resonerar extremt väl. Och DÄRFÖR tycker jag han är den bäste på det han gör.

That said, låt mig bara avsluta med att säga att Twilight är en tjurtestikel full av bajs och att Robert Pattonsin borde skjutas. Objektivt sett, då alltså.

Inga kommentarer:

Leta i den här bloggen

Google analytics

Site Meter

Bloggportalen