måndag 6 juli 2009

Folk är idioter

På Aftonbladet finns ett klipp (ni ser det ovan, och länken till Aftonbladet finns längst ned). Det föreställer någon slags slemmig organism som påstås ha filmats nere i en kloak i North Carolina.

Slemklumpen är faktiskt riktigt cool. Den är som tagen ur en sci-fi-film från 50-talet eller ett Star Trek-avsnitt. Jag har aldrig sett något liknande, och forskarvärlden tycks ganska förbryllad. Det som fascinerar mig är dock att vissa OMEDELBART antar att det rör sig om en utomjording. Ni minns kanske att samma sak hände när Montauk-monstret dök upp?

Att folk aldrig kan sansa sig. Så fort någonting sker som de inte förstår så hoppar de automatiskt till de mest absurda slutsatser. Hördes ett ljud i natten? Det var ett spöke. Ser vi ett djur vi aldrig sett förut? Utomjordingar. Vann du på lotto? Det var Gud som gjorde det. (Det senare påståendet tar sig Christopher Hitchens an i God is not Great. En författare – jag minns inte vem – hade undsluppit en avrättning och såg någon annan ledas dit istället. “There, but for the grace of God, go I,” hade han sagt, vilket - påpekar Hitchens - naturligtvis betyder att Gud såg till att någon annan dog istället. Så humant av honom. Gud är verkligen en hygglig prick.)

Utomjordingar kan mycket väl finnas. Jag tror faktiskt att de gör det (annars vore ju universum, som de säger i Contact, ett sjuhelvetes slöseri med plats). Men om ni tittar på klippet så… jag vet inte, ser den där slemklumpen ut som något som är kapabelt att styra ett superavancerat rymdskepp som kan färdas i ljusets mångdubbla hastighet? Jag har mina tvivel, kära läsare.

Jag har mina tvivel.

Länk: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5474119.ab

5 kommentarer:

Linda sa...

Haha, jag läste det där imorse... Man kan ju inte annat än skratta åt det... Och vad gäller utomjordingar... Tanken på att dom skulle finnas är lika skrämmande som om vi skulle vara ensamma i hela universum...

Tankemosaik sa...

Urrrk, vill helst slippa kyssa den i alla fall...

Suvi sa...

... visst är det en gastroskopi filmen visar? ;)

airaM sa...

Det ser ju ut som levande bajs. Nån som har dålig matsmältning.

Björn sa...

Linda: Jag tycker det vore kul om de hälsade på oss. De är säkert skitsmarta och har en massa lösningar på våra idiotiska problem (okej - vi har också lösningar, men vi är för dumma för att använda dem)

Tankemosaik: Jag tror du slipper. Men köp inte grisen i säcken om du skall gifta dig!

Suvi: Ja, Fredrik Reinfeldts.

airaM: Haha - levande bajs. Målande språk där :P

Leta i den här bloggen

Google analytics

Site Meter

Bloggportalen