onsdag 8 juli 2009

Spåtanten i Malmö

Av de åtta-nio som arbetar på mitt sommarjobb har så gott som samtliga gått till en spåtant i Malmö. Där har de sedan haft "jätteskumma upplevelser". Jag har fått höra om dessa upplevelser ett par gånger nu, och har därför bestämt mig för att skriva om saken.

Spåtanten börjar med nämna olika namn och pladdra rakt ut i luften. Sakerna hon säger skall - enligt minst två av mina kollegor - vara "klockrena".

Exempel: spåtanten säger ett namn, tex. Tomas. Sedan minns den som blir spådd att "ja, just det - jag gick ihop med en Tomas på lågstadiet".

Sedan släpper spåtanten bomben. Hon säger: "Du visste att han var som han var, och ändå gjorde du det!"
"Hjälp!" tänker den som blir spådd, "Hur kunde hon veta det? Att jag visste att Tomas brukade behandla folk illa och att jag ändå lät honom låna min cykel, som han sedan förstörde?"

Och där har ni kärnpunkten i mitt argument MOT spåtantens övernaturliga förmågor: det verkar som om de som blir spådda är de som fyller i det mesta. Spåtanten säger något vagt, och sedan försöker de som blir spådda finna ett mönster i det som sägs. Och naturligtvis hittar de mönster, för sådana är våra hjärnor: de letar efter mönster. Det är därför moln ser ut som harar och eldsprutande drakar, och det är därför namnet Tomas och några meningslösa fraser plötsligt blir en djupdykning i en persons förflutna.

Såhärva: de som vill lura andra kan vara oerhört snillrika och begåvade (kolla upp Derren Brown på YouTube och förundras - men minns att han öppet erkänner att han inte besitter några övernaturliga förmågor utan bara är sjukt bra på att läsa folks beteende). Detta, i kombination med att folk bevisligen kan tro på vad som helst, leder till att vissa kan ta 800 spänn för att sitta och prata strunt i två timmar... och få åhörarna att gå därifrån i tron att de just varit med om något stort.

Allt detta framförde jag när jag idag tillfrågades om jag trodde på "sånt". Detta fick en av tanterna att bita sig i läppen och sedan säga: "Det är klart... hon säger ganska mycket som inte får den minsta lilla klocka att ringa." En av de andra tanterna inflikade då snabbt: "Men då är det något som KOMMER att hända!"

I rest my case.

Inga kommentarer:

Leta i den här bloggen

Google analytics

Site Meter

Bloggportalen