fredag 3 juli 2009

Hur jag tycker saker smakar - enligt andra

För vissa smakar Coca Cola och Pepsi likadant. Och med "likadant" menar jag inte att de anser att båda smakar kola (om det nu är vad den smaken borde kallas), utan att de helt enkelt inte skulle kunna säga vilket de drack om de bara serverades ett glas utan att få reda på vilket som fanns upphällt i det.

Själv har jag begåvats med fungerande smaklökar och skulle känna skillnad i hundra fall av hundra. Och jag skulle förresten välja Coca Cola nästan lika ofta, även om jag sällan dricker läsk nuförtiden.

Dock bryr jag mig inte nämnvärt. Tycker folk Pepsi och Coca Cola smakar likadant? Väljer de Pepsi framför Cola? Fine by me. Sådant arkiveras under "Andra Människors idiotier som inte har ett skit med mig att göra", en kategori jag inte tänker förlora ett ögonblicks sömn över.

Dock stör jag mig på att de vägrar acceptera att JAG märker skillnad. "Det är samma blask i båda, fattar du väl?" säger de. Om jag då förklarar då att jag känner en markant smakskillnad säger de att jag bara inbillar mig. Om jag sedan går steget längre och säger att jag till och med föredrar en av dem så gapskrattar de och tycker jag är dum i huvudet.

Samma sak med mineralvatten. "Det är ju bara kranvatten i de där flaskorna, fattar du väl?" säger de. Kanske det, säger jag, men då har de gjort något med vattnet, för jag märker även här en markant smakskillnad: mineralvatten smakar renare och tycks ha en lite lenare konstinstens. Det är helt enkelt godare. Även detta framkallar deras förmätna skratt och får dem att skaka på sina obegåvade huvuden.

Men jag är inte överraskad. Andra Människor är irriterande till sin natur (det är vad som gör dem till Andra Människor), och att de inte bara lägger sig i vad jag äter och dricker utan även hur jag tycker det smakar är i princip det yttersta beviset för att de borde ställas upp mot en vägg och arkibuseras, så att framtida generationer inte behöver förpestas av deras dåliga gener.

Fast det vore naturligtvis roligast att dränka dem. Några sekunder med huvudet i ett bad Pepsi och några i ett bad Coca Cola. För att liksom ge dem en sista chans att verkligen känna efter. Inte för att det inte fortfarande skulle vara för sent, men likväl.

5 kommentarer:

Linda sa...

Klart det är skillnad på coca cola och pepsi... Jag har "råkat ut" för ett smaktest för inte så länge sedan... De som ingick var: Coca Cola, pepsi, cola light, cola zero och nåt som hette bara cola... Hade rätt på alla, det enda som var "fel" var att jag inte kunde namnge den sista... E ju helt olika smaker på dom och även olika "blaskigheter" & "sötheter" =D

Anonym sa...

Självklart smakar Pepsi och Coca Cola olika. De som säger annat har tappat smaken.

Emma sa...

Jag känner mycket väl skillnade på pepsi och coca-cola, cola är så mycket bättre :)

ria sa...

Andra Människor har ofta fel, så även i detta fall.

Björn sa...

Linda: Helt skilda blaskigheter och sötheter. Jag tror juryn har enats om att VI har rätt och DE har fel ;)

Bibbi: Eller så hade de aldrig någon smak till att börja med. (Hajaru?)

Emma: Cola rockar! :)

Ria: Andra Människor har så gott som ALLTID fel.

Leta i den här bloggen

Google analytics

Site Meter

Bloggportalen