tisdag 7 juli 2009

William Lane Craig

Läsare som är insatta i diskussionen kring huruvida Gud finns eller ej vet att denna debatt har blivit livligare än någonsin de senaste åren. Själv tror jag, som bekant, inte att han finns - en slutsats jag drog för femtioelfte gången för någon vecka sedan då jag, en oskyldig liten varelse, tappade min Nogger-glass i marken så att den blev oätlig.
Jag är alltså ateist, av anledningar ni säkerligen tröttnat på att höra vid det här laget.
När jag följt debatten har jag så gott som uteslutande läst böcker skrivna av folk som redan befinner sig på min sida. Detta hade jag nu tänkt balansera en aning.
Mannen till höger heter William Lane Craig. Han är teolog, författare och debattör. Han tillhör, som ni förstår, mitt "fiendeläger". Faktum är att han räknas som religionsförsvararnas frontfigur, deras tappre krigare på fronten. Han är analytisk filosof och ställer upp ett väldigt svårforcerat försvar.
Och det är just därför jag hade tänkt läsa hans bok Reasonable Faith. Förvisso smärtar det mig en aning att jag har beställt den och att lite av mina pengar därför hamnar i mina meningsmotståndares händer, men jag tror att jag får leva med det. (Jag passade samtidigt på att beställa The Portable Atheist, för att liksom balansera mitt balanseringsförsök.)
Jag ser faktiskt fram emot att läsa Reasonable Faith. Craig verkar vara en anständig människa, sensibel och lugn. Klartänkt och logisk. Inte en halvt efterbliven fjant som Shmuley Boteach eller vilsen stropp som Dinesh D'souza. (När jag lyssnar på dem i debatter blir jag mest irriterad över hur enfaldiga de verkar vara. Craig däremot fascinerar, stimulerar och tvingar en verkligen att tänka till.)
När jag börjat läsa boken kommer jag naturligtvis att dela med mig här i bloggen.

8 kommentarer:

Suvi sa...

Meddela gärna om han vet något om himlens arbetsförmedling... ;)

Lindberg sa...

Även om jag ser fram emot att läsa vad du skriver om den har jag mycket svårt att tro att något skulle dyka upp som plötsligt gjorde mig till troende. För problemet för motståndarsidan är väl fortfarande ateisternas krav på i alla fall en gnutta sannolikhet?

Tankemosaik sa...

Ser fram mot inlägg om boken!

Elin sa...

Även jag ser fram emot dina kommentarer. När du läst boken är du välkommen hem till mig så jag kan få utlopp för min debattlust. Bara du inte kommer med argumentet att Gud inte finns eftersom det finns ondska. Teodicéproblemet är gammalt som gatan liksom.

/från en som tror att Gud finns (men som aldrig kommer att kunna bevisa det, tack och lov för att det heter tro) och som gärna lånar boken när du är klar ...

Elin sa...

Har du läst nåt av Hedenius? Jag menar ska man vara en svensk religionskritiker borde man väl läsa klassisk svensk religionskritik, i alla fall om man ska kunna hänga med när Humanisterna debatterar.

Björn sa...

Suvi: Du kommer få höra!

Lindberg: Jag tror inte heller han kommer övertyga mig om något, men jag tror ändå han kommer vara övertygande, om du förstår hur jag menar.

Problemet för motståndarsidan är att de har så förbaskat mycket att bevisa/argumentera för. Ateismen är egentligen lättare - den är ett ställningstagande MOT någonting och kan således välja och vraka bland vad den anfaller, utan att för den sakens skull behöva komma med egna lösningar.

Tankemosaik: Skall bli kul att läsa den :)

Elin: Haha, jag skall läsa och redovisa så tydligt och ärligt jag bara kan. Sedan kan vi ta en diskussion. Jag är övertygad om att boken är väldigt läsvärd.

Och teodicéproblemet är fortfarande ett problem av astronomiska proportioner, men Craig skall tydligen ha ett ganska bra "svar" på det i sin bok. Vi får se.

Hellenius är ett nytt namn för mig, får kollas upp (fast svensk litteratur - jag vet inte...)

KajsaLisa sa...

Skulle vara kul om han skulle kunna svara på följande fråga,Det har funnits människor på det här klotet i sådär 50000 år. Alltså måste det ha drällt av bortglömda religoner, vad är det som säger att en stam som levde för 7000 år sedan i Afrika inte prickade in sanningen bättre än oss.
Men dom har en poäng, finns det ett liv efter döden så kan dom flina åt oss andra och säga pilutta dig, vad var det jag sa. Finns det inget efter, kommer dom inte att uppfatta att dom blivit blåsta.
KajsaLisa

Elin sa...

Jag håller med om att teodicéproblemet fortfarande framstår som ett problem men argumentationen kring det måste man väl ändå kunna säga har gått i stå?

Leta i den här bloggen

Google analytics

Site Meter

Bloggportalen